Jak rozkręcić swój biznes?

Twój świetny pomysł doszedł do skutku i zaczyna przybierać realne kształty. Właśnie założyłeś firmę, masz już strategię marketingową, trochę środków finansowych na początek – czas zacząć sprzedawać swoje produkty/usługi. Tylko jak trafić do potencjalnych klientów i sprawić, żeby pokochali Twoją markę?

Skup się na kliencie

Postaw klienta w centrum swojej działalności. To on jest dla Ciebie najważniejszy, bo od niego zależy Twoje “być czy nie być”. Skup się na jego potrzebach – staraj się rozwiązywać swoim produktem/usługą jego problemy, odpowiadaj na jego pytania i zadbaj o najwyższej jakości obsługę. Nie pozostawiaj maili czy telefonów bez odpowiedzi – rynek jest tak duży, że każda wiadomość, która nie otrzyma informacji zwrotnej, oznacza utratę potencjalnego użytkownika na rzecz konkurencji.

Pamiętaj, że każdy zadowolony klient staje się automatycznie ambasadorem Twojej marki i będzie polecać Cię innym. I analogicznie – klient niezadowolony opowie o swoim negatywnym doświadczeniu każdemu, kto będzie chciał słuchać. A szanse na to, żeby taka osoba skorzystała potem z Twoich usług, drastycznie maleją.

Zaistniej w świadomości

Bardzo istotne jest dotarcie ze swoim komunikatem do jak największej ilości osób. Być może nie każdy z nich od razu zostanie Twoim klientem, ale jeśli dasz się odpowiednio zapamiętać, to opowie o Twoich produktach swojej rodzinie i znajomym. Mów o tym co robisz, dziel się informacjami w mediach społecznościowych i wykorzystaj marketing szeptany. Spraw, żeby na myśl o konkretnej potrzebie (“Potrzebuję nowej strony internetowej…”), Twoja marka była pierwszym co przychodzi na myśl (“Ach, przecież Marek ma firmę, która się tym zajmuje!”).

Wykorzystaj siłę rekomendacji

Główna siła napędu biznesu, w jego początkowej fazie rozwoju, to polecenia. Czy zdajesz sobie sprawę, że obecnie aż 85% internautów sprawdza opinię o produkcie przed jego zakupem? Nie bój się prosić swoich klientów o rekomendację. Oczywiście – część z nich tego nie zrobi. Jednak pozostałe informacje które otrzymasz, będą cennym feedbackiem dla Ciebie i zachętą dla nowych konsumentów.

Co w sytuacji, kiedy opinia nie będzie tak pozytywna jak się spodziewałeś? Przeanalizuj jakie były tego przyczyny – może w przyszłości uda się uniknąć podobnej sytuacji.

Zadbaj o administrację

Najgorsze co możesz zrobić swojej firmie, to zakopać się w papierach i procedurach. Dlatego poświęć część budżetu na zatrudnienie księgowej i, jeśli to potrzebne, prawnika. Dzięki temu przestaniesz martwić się, czy na pewno zapłaciłeś podatek w odpowiednim terminie i czy wszystkie podpisane umowy odpowiednio zabezpieczają Twoje interesy. Pozwól specjalistom zająć się tym, co robią najlepiej, a sam poświęć czas na doskonalenie swojego produktu.

Ucz się na porażkach

Wyciągaj wnioski. To, że niektóre projekty zakończą się porażką jest nieuniknione. Czasem z zupełnie niezależnych od Ciebie przyczyn. Ważne jest jednak jak to wykorzystasz. Jeśli produkt okaże się klapą i zupełnie nie będzie przystawać do oczekiwań Klientów – zapytaj ich co poszło nie tak i co możesz ulepszyć w kolejnej wersji. Analizuj, poprawiaj i nie poddawaj się. W końcu nawet Steve Jobs nie od razu wiedział jak dobrze prowadzić swoją firmę 🙂

Inne teksty

▶ aktualności

Kilka błędów w kampaniach crowdfundingowych, które popełniłem za ciebie, więc ty już nie musisz

Crowdfunding to bardzo plastyczna materia. Podczas zbiórki zawsze jest miejsce na popełnienie kilku nowych błędów, ale to także szansa na naukę. Dlatego więc… oto kilka błędów w crowdfundingu, które popełniłem…
▶ aktualności

10 dobrych rad przydatnych nie tylko w biznesie

Jak dobrze radzić sobie w biznesie, ale i w życiu? Oto 10 przydatnych rad, które przydadzą się zawsze! Stosuj je, a zobaczysz – jakość Twojego życia się poprawi. Stosuj “Prawo…